onsdag 7 december 2016

Åhléns luciabild

En "lånad" text som säger mycket sanningar:

De flesta människor, oavsett land och kultur de bor i, har traditioner de anser typiska. I Sverige gäller det exempelvis Luciafirandet. De flesta svenskar har upplevt traditionen som barn, minns den pirrande känslan när Lucia skred in i lokalen följd av tärnor och några få killar som pepparkaksgubbar och stjärngossar. Även Nobelstiftelsen anser traditionen genuin nog för att ha den med i festprogrammet. Det betyder dock inte att traditionen måste ha sitt ursprung i just det land den utövas. Kultursfärer brukar inte låta sig begränsas av historisk sett kortvariga nationsgränser.

När Åhléns ger sig på en sådan tradition genom att använda sig av ett oskyldigt barn för att tala om att den är fel kommer det naturligtvis att väcka reaktioner.


Men det handlar inte om barnet i sig, han blev bara ett osmakligt verktyg i den agenda som Åhléns valde för att nå sitt politiska syfte. Detta understryks ytterligare när exempelvis SR rapporterar om diskussionen och beskriver den som ett "hatdrev" mot barnet Åhléns valt att exploatera. Men många med mig ser nog inte barnet som det centrala, mer att de ger sig på traditionen som sådan. Och reaktionen rör snarare att Åhléns och media aktivt verkar för att traditionen ska ändras till något väsensskilt från den ursprungliga. Någon problematisering av detta dilemma ges det inte utrymme för, all kritik avspisas med epitetet "hat", i synnerhet mot den mörkhyade pojken som aningslösa föräldrar tillät spela med i detta politiska spel.


Nu är diskussionen där den är men frågan är vad den kommer att leda till. Jag tror inte att Åhléns eller övriga normupplösande krafter vinner på detta. Åhléns kan t.o.m. komma att förknippas med något de i slutändan inte vill, inte minst efter annonser för det religiösa plagget niqab och, om uppgifterna är korrekta, reklam för damunderkläder som en man visar upp sig i. Jag väntar med spänning på reklam för en judisk kippa eller buddhistiska religiösa attribut. Och normkritiken är förmodligen inte revolutionär nog att inkludera rondellhundar.


Det enda som hänt att det återigen polariserar och ställer grupp mot grupp. Med hjälp av ett oskyldigt barn med naiva föräldrar.


Att SR/SVT deltar i ett sådant spel är ovärdigt och absolut inte opartiskt.


Men de som ger sig på barnet har ändå gått långt över gränsen vilket inte får hindra diskussionen om Åhléns traditionshån. Det är dags att visa att sådant hån inte lönar sig, ingen tvingar någon att handla där, liksom att äta på restauranger som sorterar sina kunder efter politisk hemvist.


Det tar lång tid att bygga upp ett gott rykte, sekunder att förstöra det. Det gäller även institutioner som Grand Hotel. Och inte minst Åhléns som alltmer förknippas med en politisk institution.


Pelle King


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar